החילונים חוששים: 106 אלף תלמידים חרדים בירושלים

    דוד לזר No Comments on החילונים חוששים: 106 אלף תלמידים חרדים בירושלים

    יום ירושלים • שליש מהתושבים בבירה הם חרדים והחילונים חוששים • מגישת ערוץ 2 לבכיר העירייה: "אין לי אוויר" • האם החרדים עוזבים את העיר, ועל מה התווכחו הסוקרת החילונית וסגן שר החינוך החרדי?

    צילום: Mendy Hechtman/Flash90
    21:07
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on בכיר לשעבר בשב"כ מותח ביקורת: "אנחנו במתן ומתן"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום (ראשון) יציינו בישראל את 'יום ירושלים', 49 שנים לאיחודה של העיר ירושלים. פולמוסים אינסופיים עולים בכל יום בירושלים ועליה, שלמרות איחודה, מאכלסת בתוכה, חרדים, חילונים, דתיים וערביים.

    מה באמת כוחם של החרדים בבירה? על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי מבין היהודים בירושלים, שליש (32%) מגדירים את עצמם חרדים, 17% מגדירים את עצמם דתיים, 13% – כמסורתיים-דתיים, 15% – מסורתיים לא כל כך דתיים ו-21% – חילונים.

    על פי נתונים שהביא אמש משה טור פז, ראש מנהל החינוך בירושלים עולה כי בעיר ירושלים יש 280 אלף תלמידים, 106 אלף הם חרדים, 106 אלף הם ערבים ועוד 65 אלף הם דתיים וחילונים, 77 % מילדי כיתה א' בירושלים הם או חרדים או ערבי.

    הנתונים שמסמנים על גדילה משמעותית בנוער החרדי בירושלים, מכניסים את החילונים לחששות על עתידם בעיר הבירה. "אתה מבין שבנקודה הזו, כבר אין לי אוויר", אמרה אמש דנה וייס מגישה בחדשות 2 לאחר שהאזינה לנתון שהביא טור פז – 77 % מילדי כיתה א' בירושלים הם או חרדים או ערבי.

    עוד על החרדים בירושלים: ד"ר מאיה חושן, עורכת כבר 28 שנים את 'שנתון ירושלים' של 'מכון ירושלים לחקר ישראל'. על פי ד"ר חושן, בסוף שנות ה–80 ובתחילת שנות ה–90, הגדירו עצמם רק 20% מיהודי הבירה כחרדים. השנה, הגיע שיעור החרדים בירושלים ל–34%, מעט יותר מהנתונים של הלמ"ס.

    מאז 1999 התלמידים החרדים מהווים יותר ממחצית מתלמידי בתי הספר היהודים בירושלים. מאז, הפער בינם ובין תלמידי הזרם הממלכתי והזרם הממלכתי דתי רק הולך וגדל.

    למרות הגידול בשיעור ילדי החינוך החרדי בירושלים, שיעור החרדים בעיר – באופן כללי – מתון יחסית ולטענת ד"ר חושן, הגורם המרכזי לזה הוא העובדה שהמגזר החרדי עוזב את העיר לטובת ערים חרדיות חדשות.

    בענין הזה מספרת ד"ר חושן ל'הארץ' כי "בשנים הראשונות השאלות היו בעיקר סביב הדמוגרפיה של יהודים וערבים. הנושא החרדי כמעט לא עלה. בשנות ה–90, התחילו לדבר על בעיית ההגירה השלילית של החילונים. אני זוכרת שהיה יום עיון של בכירי העירייה סביב נושא ההגירה. אמרתי שהחרדים הולכים וגדלים ובסוף הם יעברו מירושלים. מאיר פרוש, שהיה סגן ראש העיר, הגיב בצורה קשה. 'את לא יודעת על מה את מדברת, החרדים לא יוצאים מפה', הוא אמר. הסברתי שכמו שקרה עם השכונות החדשות, לקח זמן עד שהחרדים עזבו ממרכז העיר לטבעת החיצונית. זה רק עניין של זמן עד שהם יעזבו ליישובים מסביב".

    את מה שהחילונים מגדירים כהשתלטות חרדית בירושלים היא דווקא מבינה לחלוטין, "אני מבינה שהמפגש הזה לא תמיד נעים, אבל התפיסה שהחרדים באים ככובשים כדי להשתלט היא לא נכונה. הם מחפשים מענה לצרכים שלהם".

    לדבריה, "ירושלים היא העיר החרדית הכי גדולה בישראל, היא גם העיר הערבית הכי גדולה והדתית הכי גדולה. מבחינת החילונים, רק תל אביב יותר גדולה ממנה. אם תיקח למשל את מבשרת או את מודיעין, מספר בתי הספר שיש להם הרבה יותר קטן ואין את האפשרות לבחור איזה זרם חינוכי שאתה רוצה, זה יש רק בירושלים".



    0 תגובות